,
Web de RevoltaGlobal
Portada del sitio > Notícies > Internacional > El burkini en l’Europa de les llibertats

El burkini en l’Europa de les llibertats

Viernes 26 de agosto de 2016

Todas las versiones de este artículo:

  • [Español]

 


Ángeles Ramírez. Viento Sur

En aquests dies, la vestimenta de les musulmanes ha tornat a estar d’actualitat perquè almenys deu ciutats costaneres franceses han prohibit el burkini, un vestit de bany de cos sencer amb un gorret, que utilitzen les dones que no volen mostrar el cos. Com obeint a una consigna, alguns alcaldes – la majoria del partit Republicà de Sarkozy, més un socialista- van decidir alhora que aquest vestit de bany havia de ser erradicat de les platges franceses.

Els arguments per a la prohibició, com sempre, han estat d’allò més diversos, però en saltar als mitjans espanyols, hi ha bàsicament un: que el burkini representa l’opressió sexista i les dones que ho porten, l’avantguarda de l’islam i l’obscurantisme fonamentalista.

D’aquesta manera, el prohibicionismo sosté que aquestes vestimentes són símbols que atempten contra l’autonomia de les dones, contra la igualtat de gèneres i que per tant, necessàriament les dones ho porten contra la seva voluntat, mostrant justament la seva submissió i necessitat de ser alliberades i empoderadas. O encara pitjor, ho porten voluntàriament, la qual cosa mostra la seva intenció d’estendre aquests valors patriarcals en la “Europa de les llibertats”. La discussió sobre el burkini ha fet reaparèixer també al mocador i al niqab, com a part de l’escenari discursiu.

No obstant això, l’afirmació que aquestes peces són sempre un signe de dominació patriarcal, no reflecteix la realitat: la relació entre el mocador i el patriarcat és diversa perquè ho són els contextos en els quals viuen 1.500 milions de persones musulmanes.

No és el mateix un mocador en un país com Aràbia Saudita, amb norma vestimentaria per a les dones, que a França, on està prohibit portar un niqab pel carrer; ni el d’una dona treballadora del port de Tànger que el d’una de l’alta burgesia iemenita; ni el d’una activista universitària belga que el d’una camperola senegalesa.

Pots seguir llegint l’article aquí


contacte revolta global contacte  |  contacte amb el webmaster webmaster  |  Seguir la vida del sitio RSS 2.0  |  tornar a dalt inici